Tweede week

18 september 2018 - Kortrijk, België

Hallo allemaal,

Nu al meer dan een week geleden dat eerste blog online is gekomen. En wauw, zoveel mensen hebben het gelezen. Leuk, hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen.

Afgelopen week heb ik elke dag gewerkt en ik moet zeggen dat ik steeds meer mijn weg begin te vinden op de afdeling en met het West-Vlaamse dialect. Ik versta steeds meer en collega's doen hun best om duidelijk te spreken. Na het werken ga ik gewoonlijk even sporten en daarna ben ik vaak zo moe dat ik na een serie aflevering direct in slaap val. De week ging zo snel voorbij en het leukste kwam nog. 2 vriendinnen: Rachel en Sara kwamen op bezoek. Zo leuk!

Vrijdag na werk ben ik nog even gaan sporten en daarna direct naar Kortrijk vetrokken om ze daar op te wachten. Helaas was hun bus vertraagd, dus ben ik nog even de stad ingedoken. Kortrijk is een leuke stad, maar heeft niet heel veel musea of historie (deels doordat alles plat gebombardeerd is in WO I). Tegen de avond kwamen ze aan en zijn we naar hun hotel vertrokken. Ze zaten iets buiten de stad en zelf sliep ik gewoon in mijn eigen bed. In de avond nog lekker wat gegeten en gedronken bij een goedkoop hamburgertentje. En zelf naar huis gegaan en Sara en Rachel naar hun hotel.

Zaterdag hebben wij Kortrijk bezocht. Het leukste was eigenlijk het grote winkelcentrum en de gezellige winkelstraatjes. Hier hebben we kunnen shoppen en hebben we ons prima vermaakt. Daarnaast nog wat geluncht en heel wat stappen gemaakt. Tegen de avond zijn wij ons wat gaan opfrissen voor de avond/nacht en zijn we erg smakelijk gaan eten. Het plan was om hierna naar een café Belgische biertjes te proeven, maar het werden uiteindelijk cocktails en hebben tot in de late uurtjes gedanst. Ditmaal verbleef ik voor een aangenaam bedrag bij Sara en Rachel op de kamer. Dit was echt heel gezellig.

De volgende dag weer vroeg (9 uur) opgestaan en zijn na het ontbijt naar Ieper vertrokken. De stad waar ik zelf verblijf. Even mijn kamer laten zien en vetrokken naar het centrum. Dit was ook een stuk wandelen, want het was autoloze zondag dus het centrum inkomen lukte niet. Eenmaal aangekomen wat geluncht en het oorlogsmuseum Flaunder Fields bezocht over de WO I. Wat een verhalen en de stad Ieper was bijna helemaal plat gebombardeerd. Stond niet veel meer over.

Ook wat trappen gelopen op de Belforttoren, waar we een prachtig uitzicht hebben gezien over Ieper. Hierna hadden we een gratis stadswandeling. Dit werd aangeboden op een website en hadden ons hier voor aangemeld. De wandeling met gids zou 2 uur duren, maar dit werden er 3. Hele goede gids, maar bleef maar doorpraten. We hebben in ieder geval veel geleerd en gewandeld.

Toen was het alweer tijd om te gaan dineren en op tijd te gaan staan bij de Menenpoort voor 'The Last Post'. In het vorige reisverslag had ik geschreven dat het een dagelijkse herdenking is voor alle gestorven mensen van WO I. En dat waren er veel. 250.000 soldaten zijn nooit gevonden en hun namen staan gegraveerd op de Menenpoort. Elke dag gebeurt dit met trompetten om 8 uur. Maar om een goed plekje te hebben, stonden wij er al om 7 uur, verwend met een ijsje.

Als jullie eens in Ieper zijn is The Last Post echt een aanrader. Erg mooi en een kippenvel moment. Helaas betekende dit ook een afscheid. Sara en Rachel gingen maandag weer weg en ik moest maandag werken. Dus ze gingen met de trein weer terug naar hun hotel. Moeilijk moment. Het is toch raar om te zien dat ze weer terug gaan naar Nederland en ik dat achter moest blijven. Voelde verkeerd.

Gelukkig heb ik mij erover heen kunnen zetten, mede dankzij Sylvia. En begin ik deze week weer met goede moed aan een werkweek. Een leuk puntje is dat Sylvia en ik colleges mogen volgen op de hogeschool van Kortrijk over de psychiatrie.  Dus dat zal wel interessant zijn. Ook komen volgend week mijn vader en zijn vriendin Inca 2 dagen op bezoek. Dus ik heb weer iets om naar uit te kijken.

Tot volgende week!

1. Sylvia Donker:
    18 september 2018
    Erg leuk om te lezen Laura! En succes met je werk daarzo! 😘
  2. Rachel Heemskerk:
    18 september 2018
    Was super gezellig en werkse nog daar xx😘
  3. Koos de Jong:
    Leuk.
  4. Mary de jong:
    Leuk om te lezen Laura.
  5. Marianne en Simon, Vlissingen:
    Hoi Laura,
    Leuk om te lezen. Ik heb ook en keer the Last Post meegemaakt. Inderdaad heel indrukwekkend. Het is een mooie omgeving, leuk stads (winkel) centrum met veel restaurantjes en Belgische biertjes. De Belgische visie op begeleiding en verpleging sluit redelijk aan bij die van Nederland.
    Echt een leerzame periode voor je! Sterkte!!!!
  6. Lia:
    19 september 2018
    Wat zielig dat je een beetje heimwee had. Zet hem op, je maakt dit maar 1 keer mee. Leuk verhaal.