Week 3 en half week 4

24 september 2018 - Zonnebeke, België

Goede namiddag iedereen,

Hierbij weer even een update vanuit het regenachtige Ieper. Wat een weekend. Mijn vader en zijn vriendin Inca kwamen op bezoek en het heeft serieus alleen maar geregend. Af en toe een glimp opgevangen van de zon, maar dit was er niet vaak.

De afgelopen week was druk. Veel stage gelopen en de eerste feedback formulieren terug gehad. Deze waren goed. Er zijn natuurlijk altijd wel puntjes waar ik aan moet werken, maar ben er tevreden over. Na stage vaak eventjes wezen sporten in de Basic-Fit en daarna gewerkt aan een zorgplan voor school. Dus dat is niet zo anders als vorige week.

Wel ging ik deze week samen met Sylvia naar de sauna. Via vakantieveilingen had ik goedkope tickets waardoor we lekker konden ontspannen na een drukke week stage. Op zaterdag kwamen al mijn vader, Inca en Bo (klein hondje) aan. Nadat ik mijn 'kot' (studentenkamer) had laten zien, zijn we wat in het centrum gaan lunchen. Lekkere kaaskroketjes. Inca is toen met Bo gaan wandelen en samen met mijn vader naar het museum Flaunders Fields geweest. hier was ik vorige week ook al met Sara en Rachel geweest, maar ik vind dat iedereen die op bezoek in Ieper is dit museum gezien moet hebben. Dus ga er zeker eens heen als je in de buurt ben.

Hierna zijn we naar de Bed & Breakfast geweest in Wervik, waar ze verbleven. Mooi klein hotelletje, wel een eindje van Ieper. En het regende nog steeds. Kort na het opfrissen weer terug naar Ieper waar we hebben steen gegrild.

De volgende morgen had ik even de tijd om aan een schoolopdracht te werken om hierna naar de loopgraven in Zonnebeke te gaan. Erg mooi museum met oorspronkelijke tunnels en loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. In de avond gegeten in het hotel en samen met mijn vader naar 'The Last Post' gegaan. Dit maal met een mooie fanfare inplaats van een koor. Leuk dat het elke avond anders is. En om het weekend af te sluiten met ze drieën naar het biercafé geweest (st. Arnoldus) waar we speciale Belgische biertjes konden proeven. Jammer genoeg was ik de BOB, maar heb wel inspiratie op kunnen doen.

Gedicht van Ivor Gurney, Ieper, Oktober 1917

Memory, let all slip

Memory, let all slip save what is sweet of Ypres plaines

Keep only autumn sunlight and the fleet Clouds after rains

Blue sky and mellow distance softly blue;

These only hold. Lest I my banged grave shall share with you.

Else dead, Else cold

Tot tonneke (tot snel),